![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]() |
56. évfolyam (2009) 6. szám A közkönyvtári szolgáltatások új dimenziói: az önkormányzati információellátás lehetőségei*
A közkönyvtárak és az önkormányzatok kapcsolata rendszerint csak a fenntartói viszonyra korlátozódik, annak ellenére, hogy a helyi közigazgatási szervek potenciális szolgáltatási célterületként is funkcionálhatnak az általuk működtetett intézmények számára. A települések irányításában részt vevő képviselők, köztisztviselők és intézményvezetők munkavégzéséhez elengedhetetlen a releváns információkhoz való gyors hozzáférés, amelyben a közkönyvtárak aktív szerepet vállalhatnak, személyre szabott, egyedi szolgáltatásokon keresztül. A tanulmányunkban ismertetett - a gyakorlatban már (részben) működő - modell alapja Szigetvár Város Önkormányzata és a szigetvári Városi Könyvtár közötti kooperáció, amely a jelenlegi gazdasági-társadalmi-politikai környezetben alkalmassá válhat a települési közgyűjtemény helyzetének stabilizálására, működésének optimálisabbá tételére, mindezt természetesen megfelelő szolgáltatási szerződéssel szabályozva. A vizsgálatok során mindig azt a kérdést tartottuk szem előtt, hogy a könyvtár kínálata hogyan találkozhat az önkormányzat keresletével? Igényfelmérés az önkormányzati képviselők és dolgozók körébenA megfelelő szolgáltatási rendszer kialakításához elengedhetetlen követelmény, hogy a könyvtár ismerje a felhasználó, jelen esetben az önkormányzat, illetve munkatársainak információs igényeit, szokásait. A lehetőségeket számba véve, a kérdőíves megkérdezést választottuk, azonban meg kell említeni, hogy a felmérés során született eredmények további finomítása érdekében a - költség- és időigényesebb - shadow coach módszer [1] alkalmazása - visszatekintve - hasznos lett volna. (Az adaptált művelet során egy könyvtári munkatárs kíséri végig és vizsgálja az önkormányzat dolgozóinak napi tevékenységét, így jobban megismerhető és feltérképezhető egy adott munkakör információs szükséglete.) A 2008. február 1. és február 15. között lezajlott vizsgálatban a szigetvári önkormányzati képviselőknek 88, a köztisztviselőknek pedig a 86%-a vett részt. Az információs igények felmérését szolgáló kérdőív 12 egyszerű és könnyen megválaszolható kérdésből áll, melynek a cikk szempontjából leginformatívabb egységeit elemezzük a továbbiakban. Életkor és végzettségA szolgáltatások kialakításakor a vizsgált csoportok személyes ismérveinek figyelembe vétele fontos lehet, közülük a legfontosabbak:
NyelvtudásMindkét csoport esetében hiányos nyelvtudás figyelhető meg (1., 2. táblázat). Ez irányú információ az internetes keresés és az uniós pályázatok tükrében kiemelten lényeges, mert a kurrens témákkal összefüggő online források esetleg nem érhetőek el magyar nyelven. Számítógépes ismeretek, tanfolyamokA számítógépes ismeretekkel kapcsolatos eredmények (3. táblázat) általánosnak mondhatók, azonban a vonatkozó kompetenciákat fejlesztőt tanfolyamon való részvétel (4. táblázat) nem jellemző egyik csoportnál sem. A vizsgált személyek jelentős hányada autodidakta módon sajátította el ezeket az ismereteket. 1. táblázat
(n=15)
2. táblázat
(n=26)
3. táblázat
4. táblázat
Az internethasználat céljaA képviselők és a köztisztviselők arról is számot adtak, hogy az internethasználat során jellemzően mi a tevékenységük célja (5. táblázat). Az internetes adatgyűjtés mindkét csoport esetében számottevő. A képviselőknél - jelentős részüknél előforduló vállalkozói tevékenységből adódóan - az online ügyintézés napi tevékenységként említhető. Mindez meglepően alacsony értéket mutat az önkormányzati dolgozók esetében. Az információcsere, a kapcsolattartás mint az internet-használat célja, szintén nem jellemző annak ellenére, hogy munkájuk hatékonyabbá tétele érdekében segítséget kérhetnek szakemberektől, kollegáktól. A magánjellegű internetezés magas eredményt hozott, mely a magyar átlagfelhasználói szokásokat tükrözi. 5. táblázat
Rákérdeztünk a sikertelen keresés okaira is, jellemző válaszcsoportok:
A keresett információk jellegeA keresett információk jellege szerint a válaszadók mindkét csoportja legmagasabb százalékos aránnyal a közhasznú típust jelölte meg. Szintén jó eredményt hozott az üzleti információ iránti igény. Sajnálatos módon kevesen érdeklődnek a könyvtárakkal, azok állományával és az igénybe vehető szolgáltatásokkal kapcsolatban. A könyvtárlátogatás igen csekély, csupán két (!) személynek van érvényes olvasójegye. E gyér figyelem következtetni enged arra is, hogy nem sokan gondolnak (vagy inkább reméljük: gondoltak eddig) a könyvtárra mint szolgáltatást nyújtó partnerre. Ugyanez igaz a kormányzati és az európai uniós információk esetében is (6. táblázat). 6. táblázat
Információs szolgáltatások és azok igénybevételeA kérdőív alapján meg kellett jelölni azokat az információs szolgáltatásokat is, amelyeket fontosnak tartottak, és - miután felhívtuk rájuk a figyelmet - lehetőség szerint igénybe is vennének a helyi könyvtártól (7. táblázat). 7. táblázat
8. táblázat
A szolgáltatásokra mindkét célcsoport részéről igény mutatkozik, azonban a térítési hajlandóság merőben különböző: a köztisztviselők válaszainak esetében egyértelmű, hogy az anyagi feltételekről nem ők döntenek (8. táblázat). A felmérés kiterjedt az alább felsorolt területekre is, de az irántuk való érdeklődés alacsony volta miatt ezeket külön nem részletezzük:
KövetkeztetésÁltalánosságban elmondható, hogy az információ- és kommunikációtechnológia alkalmazását a közigazgatási szférában nem valósították meg megfelelően, és még mindig a papíralapú információgazdálkodás tölt be döntő szerepet. [3] Annak ellenére, hogy az önkormányzat számára jelentős források állnak rendelkezésre, a szükséges humán feltételek (technológiai és információs ismeretek) és a belső informálódást megcélzó elektronikus alkalmazások hiánya miatt nem képesek élni velük. Mindezek megoldására a könyvtár egy speciális partnerséget kínálhat fenntartója számára információs szolgáltatásain keresztül. A könyvtár válasza: a szolgáltatási kínálat alakításaA szolgáltatások kidolgozása előtt a könyvtárnak szem előtt kell tartania a következőket:
Hír-, média- és sajtófigyelésA hír-, média- és sajtófigyelés az egyik legmagasabb százalékos arányt képviseli az igénybe vehető szolgáltatások között. E tény azért is fontos a könyvtár számára, mert tudja, hogy a fenntartója - pénzügyi helyzetéből fakadóan - profi sajtófigyelő cégek szolgáltatásait nem képes megfizetni (pl. az Observer 100,-Ft + áfa összeget kér egy, az Új Dunántúli Naplóban megjelent cikkért), ezért potenciális konkurensektől nem kell tartania. A szolgáltatások közül a könyvtár által épített Szigetvári Cikkek Bibliográfiája is hatékonyan alkalmazható, amely tartalmazza a Szigetvárral és térségével kapcsolatos, a hagyományos és az elektronikus sajtóban megjelent folyóiratcikkeket. A bibliográfia 2003-ig visszamenőleg regisztrálja az adatokat, a régebbi dokumentumok feldolgozása folyamatos, de még korántsem teljes. Kiegészítésként fel tudjuk használni az ingyenesen elérhető forrásokat is, mint például a Hírcentert, a Hírlistát vagy a Hírstartot. [5] Önkormányzati jegyzőkönyvek kereshető adatbázisaA képviselőtestületi ülések jegyzőkönyve (ma már elektronikus úton) egy példányban a könyvtárba kerül. Feldolgozásukat követően egy most még feltöltés alatt álló adatbázisba kerülnek. (Jelenleg csak a papíralapú állomány érhető el teljes körűen.) Cég- és versenytársfigyelésAz önkormányzatnak mint a nonprofit szférába tartozó szervezetnek nem kell komoly versenytársakkal számolnia, de nagyon hasznos, ha nyomon követi a többi önkormányzat működését:
Ugyanilyen fontos információk gyűjtése a vállalkozókról, az önkormányzattal bármilyen módon kapcsolatba kerülő cégekről:
A tevékenység során a hír-, média- és sajtófigyelés, valamint az interneten elérhető információk (tőzsdei és gazdasági, adózási és számviteli, üzleti és céginformációk, állami szervezetek által elérhető adatok), segítségével dolgozzuk fel a vizsgálni kívánt szervezetekkel kapcsolatos információkat. A szolgáltatás még nem érhető el, de a könyvtár fejlesztés alatt álló honlapján a Belső Önkormányzati Rendszer (l. később) részeként fog rövidesen működni. PályázatfigyelésA pályázatokkal kapcsolatos nyomtatott vagy interneten elérhető forrásokat ma is felkutatja a könyvtár az önkormányzat részére, így ez nem jelent többletmunkát az intézménynek, mindemellett hatékony kooperációt épített ki a város kiemelt pályázatíró szervezetével. A szolgáltatás további fejlesztésére a teljes rendszer kiépítését követően kerül sor. Belső Önkormányzati Információs RendszerA különböző portálokon való információkeresés és adatbányászat az olyan átlagosnak mondott felhasználónak, mint a képviselők többsége, már túl bonyolult és problematikus. A parlamenti képviselők számára szakértő munkatársak állnak rendelkezésre, akik információs csomagokat állítanak össze az érintett témákkal kapcsolatban, azonban ez a lehetőség a "mezei" kisvárosi önkormányzatok számára nem áll fenn. [6] Ugyanez elmondható a köztisztviselők esetében is - a korábbiakban már említett felhasználói hiányosságok figyelembe vételével. A belső információellátás felől észlelt kiemelkedően magas érdeklődés megerősíti a könyvtárat abban a meggyőződésében, hogy ez a speciális szolgáltatás elősegítheti mindkét önkormányzati csoport számára a hatékonyabb és gyorsabb munkavégzést. A tartalom kialakításának alapja a tematikusan elérhető (és kommentálható) linkgyűjtemény, külön a dolgozók és a képviselők részére. A feltüntetett források felügyelete és a szükséges aktualizálások heti rendszerességgel történnek majd. A rendszer kezdeti felépítése csak az ingyenes forrásokat teszi elérhetővé. A térítéses szolgáltatások beépítésének előfeltétele a fenntartóval kötött erre vonatkozó megállapodás. A fenntartóval történő további egyeztetések során az általuk meghatározott információs források is szerepeltethetők, mint például az önkormányzatnak már meglévő előfizetései (Opten, Kompass, Cégszolgálat). A tartalmat kiegészítve a következő szolgáltatások is elérhetőek lesznek:
A szolgáltatások elérését az elsődleges tervezet szerint blog formájában kívántuk megvalósítani. Sajnos a biztonság és a hozzáférhetőség korlátozása miatt ez nem volt megfelelő, ezért a regisztrációhoz kötött "belső" könyvtári honlapra esett a választás. IT-mentorálásAz említett szolgáltatások mellett a könyvtár lehetőséget kínál arra, hogy tanfolyamok lebonyolításával az észlelt felhasználói hiányosságokat akár személyre szabottan pótolja. A foglalkozások moduljai:
A képzési programok megvalósítására az intézmény kész tervekkel rendelkezik, melyek kitérnek a személyi és pénzügyi feltételekre, illetve a részletes tematikára is. KövetkeztetésAnnak ellenére, hogy több, a közkönyvtárak önkormányzati működést kiszolgáló tevékenységét megkérdőjelező publikáció született [8], [9], [10], a szigetvári Városi Könyvtár által végzett felmérés a szolgáltatások iránti egyértelmű igény meglétét bizonyítja. A cikkünkben bemutatott szolgáltatások egy része már rendszerszerűen működik is Szigetváron, igaz, a teljes rendszer kialakítására a fenntartóval még nem született végleges megállapodás (reményeink szerint rövidesen sor kerül erre is). Az érintett szolgáltatások bizalmat feltételező tevékenységek, amelyek nem kimondottan komoly pénzügyi bevételszerzés elérésére irányulnak. Fontosabb a két - lényegében egymásra utalt - fél részéről a pr, a jó kapcsolat kialakítása, a munkamegosztás. [11] Meggyőződésünk, hogy a közkönyvtáraknak van létjogosultsága az önkormányzati információellátásban, azonban szem előtt kell tartani egy fontos kérdést: a fenntartó felismeri-e ezt a tényt? * A tanulmány a szerző „Az önkormányzat mint állami szféra információellátásának lehetőségei” c. szakdolgozatának (témavezető: Kiszl Péter), Budapest, ELTE BTK Könyvtártudományi Tanszék, 2008. alapján készült. Beérkezett: 2009. IV. 15-én. Tóth Gabriella a szigetvári Városi Könyvtár feldolgozó könyvtárosa. E-mail: gabesztoth@gmail.com Irodalom
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() |